Octana Events

Videograf & Fotograf

Sfaturile noastre

Alegerea unui fotograf si videograf. 

 Stil, arta, culoare, incadrare, claritate, asambalre, emotie …. sunt doar cateva din elementele care pot caracteriza un fotograf sau videograf. Cu ocazia importantelor evenimente din viata oricaruia dintre noi, casatorie, botez, majorat, incercam sa ne creeam propriul nostru univers, care sa fie perfect aspiratiilor noastre , fie doar si pentru o singura zi. Prinsi in aceasta febra a pregatirilor, ocupati cu rezervarea restaurantului, cu alegerea rochiei de mireasa, bisericii, pantofilor, muzicii, uneori nu se acorda importanta cuvenita tocmai singurului lucru care va rememorara, peste ani, Dvs sau copilului nou botezat aceasta zi unica, irepetabila. Anii fac sa paleasca amintirile noastre si singurul lucru care rezista anilor sunt fotografiile si filmul, doar in ele puteti rememora trairile si emotiile acelor momente. 

Cum si cand trebuie ales si rezervat fotograful si videograful ? 

Pentru a raspunde la aceasta intrebare, in primul rand trebuie spus ca acesta trebuie ales intr-o piatza destul de diversificata ca preturi , stil si calitate. 
Desi nu ar trebui sa fie asa, pretul este un factor cheie in alegerea fotografului/videografului, limitarile de buget impunand limitari si in acest domeniu. Este insa o mare diferenta intre fotografia ieftina realizata entry-level si fotografia realizata profesional. 

Criteriile calitative tin in principal de propriul gust, de perceptia sau de propria cultura fotografica. Fiecare dintre noi percepe si apreciaza diferit un anume stil de fotografie. Unii prefera stilul artistic, altii cel natural . Unii prefera caldura si culorile “solare”, altii prefera culorile mai reci. Noi recomandam echilibrul intre natural si artistic , atat dpdv coloristic cat si compozitional . 

Presupunand ca aveti de ales intre fotografi care practica preturi relativ asemanatoare , diferentele de pret devin nesemnificative si mai important este alegerea fotografului/ videografului cu stilul apropiat de preferinta Dvs. Peste ani nu va mai conta economia de cateva sute de lei ,nici nu o sa va mai amintiti pretul, dar vor conta si ramane inaginile si calitatea lor. Mai important este calitatea artistica si umana a fotografului si videografului, ca oameni care vor trebui sa asiste la evenimentul Dvs. adaptindu-si actiunile , comportandu-se profesional, sa fie imbracati si sa vorbeasca decent. 

Incercati asadar sa obtineti o apropiere intre Dvs si fotograful si videograful care vor fi alaturi in pasul Dvs. sau al copilului Dvs. Doar asa acestia vor fi capabili sa surprinda EMOTIA, fara de care fotografia si filmul ar fi reci. Ori..pentru a putea surprinde emotia,aceasta intai trebuie simtita si vazuta. Pentru asta trebuie sa te implici, sa fi in concordata cu momentul. A trata fotograful cu raceala, a-l marginaliza dovedind doar o asteptare profesionala din partea sa, este o greseala care poate costa calitatea fotografiei, care desi corecta , poate pierde emotia. Din aceste motive , si noi am refuzat sa contractam lucrari atunci cand am simtit ca nu exista rezonanta intre noi , cand am simtit ca pretul a fost principalul criteriu sau ca nu putem acoperi cerinta Beneficiarului . 

Presupunand ca ati gasit fotograful si videograful dorit de Dvs., ,in conditiile in care uneori rezervarile se fac cu un an inainte, incheierea contracttului si plata unui avans sunt lucruri nu doar normale ci si obligatorii . 

Alegerea echipei 

Deoarece zilele de plin sezon sunt cele mai aglomerate, este un lucru normal ca anumiti fotografi /videografi sa lucreze mai multe echipe. Compatibilitatea dintre echipe, stilul asemanator care trebuie practicat, respectarea unui standard de calitate si aparatura asa cum sunt ele infatisate pe siteurile de prezentare sunt doar cateva lucruri care concura la succesul echipei. 

Atunci cand lucrezi in echipe, calitatea individuala a celor care fac parte din echipa este importanta, echilibrarea intre membrii echipei trebuie facuta spre a satisface cerinta clientului , de aceasta depinzand succesul si respectarea obligatiilor asumate. Incercati sa va asigurati prin studierea portofoliului , aparaturii si prin discutii directe cu membrii echipei ca echipa aleasa este potrivita Dvs . ,conform stilului si la inaltimea standardului dorit de catre Dvs . 

Fotografie sau videografie ? 

Probabil aceasta intrebare este pusa de catre toti. Fotografia reprezinta “inghetarea” momentului , emotiei, faptului, in detaliul sau maxim, la rezolutii inalte de zeci de Megapixeli, reprezinta secventiala “rasfoire” a evenimentului. Pe cealalta parte, filmul reproduce actiunea, aduce sunetul, miscarea, vocile ,poti revedea si auzi oameni dragi tie care peste ani poate ca nu vor mai fi, sau vor fi schimbati. Cele doua domenii se completeaza reciproc, la fel de importante fiecare. 

 Filmarea cu camera sau cu DSLR-ul ?

Cand vorbim de filmare ,se naste o intrebare: filmare cu camera sau filmare DSLR ? Desi nu se cunoaste diferenta dintre cele doua filmari, multi aleg in necunostinta de cauza, uneori rezultatul nefiind conform cu asteptarea lor. Exista cateva diferente intre cele doua filmari . Asa cum spune si numele, filmarea cu DSLR-ul inseamna filmarea cu camera FOTO , camera care datorita procesoarelor puternice si senzorilor extremi de buni sunt capabile sa filmeze imagini de inalta rezolutie si ( un mare avantaj ) prezinta o sensibilitate ridicata la lumina scazuta . Fiind insa o camera FOTO , principala diferenta este data de focusul care e mai greu de realizat cu DSLR-ul comparative cu autofocusul foarte bine implementat pe camerele video clasice profesionale gen Sony sau Panasonic. Calitatea filmarii si a detaliului sunt mai bune la filmarea cu DSLR dar filmarea este mai fragmentata pe DSLR datorita necesitatii permanentei focalizari ( manuale sau automate mai greoaie pe DSLR ).

 ”Textura” imaginilor difera intr-o oarecare masura, cele filmate cu camera au un grad mare de naturalete , dar si cele filmate cu DSLR-ul pot fi spectaculoase, si extrem de calitative . 

Din motivele mai sus enuntate , dupa repetate schimbari intre cel doua forme de filmare , am ales noile sisteme de fimlare HYBRID Panasonic . Noile camere Hybrid au procesoare puternice , senzor de DSLR dar au functii dezvoltate in principal pentru fimlare . Aceste camere au obiective interschimbabile extrem de scumpe dar capabile de autofocus. 

Pe langa filmarea din mai multe camere, videografia poate presupune filmari speciale, cu sliderul, flay-ul sau macaraua. Folosirea acestor tehnici de filmare speciale se poate face doar in conditiile prezentei minim a unui alt videograf, montajul aparaturii si reglajele necesitand foarte mult timp. Rezultatele obtinute sunt insa superioare dpdv artistic. Dezavantajul consta desigur in costul mult mai mare presupus de prezenta unui al doilea videograf si de costul de procesare mare. 

 Asadar, din aceste considerente legate de cost, un videograf trebuie sa acopere singur “scena” cu o singura camera, sa obtina o imagine stabila, netremurata, lucru care obliga la folosirea trepiedului/monopiedului fara a sacrifica suficienta dinamicitate obtinuta prin diverse tehnici . Din aceste motive oferta noastra pentru acest sezon a fost orientata care filmarea si videografia din doua camere si datorita practicarii unui pret imbatabil , majoritatea pachetelor noastre includ videografia din doua camere , oferind beneficiarilor lucrarilor noastre un plus de siguranta si frumuseste . 

Calitatea fotografiei . 

 Despre calitatea fotografiei, sunt fotografi care prelucreaza dur fotografia, transformand culoarea si imaginea imprimand o nota proprie, conform stilului propriu. Alteori aparatura este cea care confera imaginilor o anumita amprenta, facand imaginile sa sugereze calura sau raceala printr-un simplu balans de galben solar sau albastru rece. 

 Profunzimea fundalului este un alt element important. O poza facuta cu aparatura entry-level poate fi clara si corecta dar ii va lipsi din amprenta artistica data de fundalul blurat. Intr-o fotografie entry-level fundalul este clar. Aceasta deoarece doar obiectivele profesionale scumpe sunt capabile sa isi mareasca mult diafragma spre a imprima acel efect artistic de blur, de fundal pictat, lucru care confera imaginii amprenta artistica si scoate subiectul in evidenta. Fara acest aspect nu putem vorbi de o imagine concentrata pe subiect in care atentia este focalizata pe subiect de la care se obtine emotia momentului. Asadar calitatea, naturaletea si puterea de a capta momentul si emotia al fotografiei si videografiei sunt esentiale. Un blur prea puternic devine artificial, elimina fortat subiectul din mediul respectiv, il izoleaza de mediu si restul celor, fara de care, scena ar fi goala si actorul ar fi singur in fatza unui perete gol. Ce rost are sa mergi sute de KM pentru a face fotografie intr-o locatie frumoasa iar pozele sa fie atat de blurate incat sa nu se vada nimic din frumusetea locului ? Ce rost are sa modifici culorile atat de mult incat san nu ramana nimic din naturaletea locului ?

 De ce un fotograf / videograf bun este mai scump ? 

 Deoarece nu poate exista valoare la pret mic. Aparatura folosita trebuie sa fie de buna calitate si nu entry-level. Un obiectiv profesional costa chiar si 2000 EUR. Este o mare diferenta de calitate a imaginii realizate cu obiectiv professional, diferenta a fundalului parca pictat, diferenta de culoare si sharpness a fotografiei. 

Costurile nu sunt date doar de aparatul care il vedeti in mana fotografului. Este vorba de o intreaga logistica , de aparatura de back-up din geanta, de blituri, de lumini, de multi acumulatori, de carduri de memorie , de statia grafica pe care se face prelucrarea pozelor si filmului in ore de munca migaloasa. Sunt apoi cheltuielile de telefon, deplasare, imprimare a materialelor, hosting al siteurilor, hosting al galeriilor clientilor, costuri de promovare SEO (fara de care Dvs. nu ati citi aceste randuri) , carti vizita, cerneluri, consumabile, reclama. Asadar platiti nu doar un om ci intreaga logistica din spatele acestui om. In final, platiti o munca de creatie facuta in timp real - timpul evenimentului Dvs , unde fiecere greseala poate costa . 

 Modul de abordare ale fotografului si videografului sunt importante ? 

Diferenta mai poate fi data de capacitatea echipei fotograf-videograf de a gestiona momentele de neliniste, de nervozitate din partea mirilor sau parintilor copilului botezat, normale dealtfel datorita incarcaturii emotionale ale momentului. Aceasta presupune capacitatea de a detensiona situatia si a nu pune mai multa presiune in momentele de incordare. O echipa de fotograf-videograf buna va aduce relaxarea mirilor si participantilor la nunta, nu se va introduce in sufletul oamenilor cu forta, va sti sa inteleaga cand oamenii vor sa fie fotografiati /filmati si cand nu doresc aceasta. Intr-un cuvant o echipa buna va avea o prezenta discreta si relaxanta pentru toti participantii la eveniment. 

 Programarea in timp a evenimentului ? 

Asigurati-va ca alocati suficient timp fiecarei actiuni. Decat sa indepliniti toate ritualurile sub presiune si lipsa de timp punand in mare dificultate fotograful si videograful care cara genti intregi cu aparatura , lumini, etc si se vad in imposibilitatea amplasarii corespunzatoare a acesteia si efectuarii reglajelor, pierzand vremea in deplasari dintr-un capat al altuia al orasului ca sa indeplineasca traditia, mai bine asigurati un program lejer, cu atentie pe fiecare detaliu, cu accent pe calitate. Decat incapatanarea realizarii unor traditii gen : ia nasul de la nord, mirele de la sud si mireasa de la vest ca apoi sa faci poze intr-un apartament inghesuit , alegeti locatii frumoase unde sa fiti fotografiati si filmati impreuna cu nasii intr-o admosfera frumoasa si relaxata. 

 Pentru a preintampina “ratacirea” fotografului si videografului trimitindu-i singuri la adrese necunoscute lor, cand o intarziere poate fi ireparabila, asigurati-va ca o ruda sau prieten de-al Dvs care cunoaste traseul ii va insoti pe parcursul deplasarilor. Pastrati in permanenta, Dvs sau cineva care cunoaste locatiile si planurile legatura telefonica activa . Totdeauna discutati anterior evenimentului calendarul evenimentului Dvs. cu fotograful si videograful spre a-i informa pe acestia cu privire la locatie si desfasurarea evenimentului. 

 Sedinta foto in ziua nuntii sau in alta zi ? 

Aceasta sedinta foto este importanta deoarece furnizeaza principalele fotografii pentru foto-book . Asadar atentia care trebuie acordata trebuie sa fie maxima. Aici raspunsurile nu pot fi generale. Sunt persoane care pun accent pe unicitatea acestei zile si care doresc ca sedinta foto sa fie facuta in ziua nuntii. Daca acest lucru se poate rezolva fara stres, este foarte bine. Dar principalul motiv contra acestui lucru este chiar timpul. Sunt multe de facut in ziua nuntii, de la pregatirea mirilor, la traditii, biserica, cununie civila si religioasa. A aloca cateva ore sedintei foto speciale nu este usor iar a te deplasa contra cronometru la o locatie indepartata, in miezul si arsita zilei se poate dovedi un lucru neinspirat. Acestei sedinte trebuiesc alocate cca 2 ore, plus timpul de deplasare. Totodata, cele mei bune ore de efectuare a sedintei foto nu este ora pranzului cand soarele straluceste cel mai tare. Sunt preferate momentele de mai mica stralucire a soarelui, atat dpdv al confortului fizic cat si al umbrelor mai putin agresive si culorilor mai calde. Din aceste considerente, daca timpul nu permite, se recomanda realizarea sedintei forto speciala in alta zi . 

 Care este formatul foto recomandat ? 

Fotografia in general se poate vedea pe computer sau smart-TV in formatul comprimat JPG. Rezolutiile in general sunt mari, pot fi de ordinal a 16 sau chiar 36 MegaPixeli. Aceste rezolutii pot fi asigurate cu varfurile de gama ale aparatelor foto actuale. Atunci cand o imagine se micsoreaza sau comprima, ea pierde din calitate. Asadar scopul este obtinerea maximei calitati. Din acest motiv, momentele importante pot fi redate si in format RAW, necomprimat. Aparatele profesionale inregistreaza simultan si acest format necomprimat pe carduri de capacitate foarte mare. Recomandam alegerea unor pachete care sa contina si formatul RAW necomprimat in momentele principale. Asadar recomand ambele formate si inclusiv un DVD suplimentar cu RAW-uri . 

 Care este formatul video recomandat ? 

Formatul video cel mai folosit, capabil sa fie vizionat atat pe computer cat si pe Bluray, este cel .mpg Full- HD (1920 x 1080). Formatul Full-HD este cel mai bun si nativ pentru rezolutia televizoarelor Dvs , Full-HD. Filmul in format Full_HD avand o capacitate mai mare decat DVD-ul , poate fi inscriptionat doar pe discuri BLURAY . Deasemenea redarea filmerlor Full-HD nu poate fi realizata cu DVD-ul clasic necesitand procesoare puternice ale BLURAY-urilor actuale , care din fericire au devenit acesibile la pret . Pentru siguranta, este recomandata o copie pe card de memorie sau pe hardisk extern. 

 Trenduri in fotografia de eveniment ? 

Piata de fotografie si videografie se maturieaza si incepe sa cearna, incepe sa existe o suficienta cultura fotografica incat calitatea sa fie recunoscuta si sa primeze inaintea preturilor mici sau al unei productii de serie. Deasemenea cei care practica preturi nejustificat de mari, pana cum protejati de monopol, incep sa suporte o presiune constanta in fata unei diversificari de gen , in fata unor fotografi cu stil autentic si echilibrat dpdv al pretului. Canalele de comunicatie on-line actuale actioneaza si oamenii vad si inteleg diferenta. Credem ca stilul autentic , JUST , care subliniaza frumosul si emotia momentului va fi cel care va castiga.